Eigen casemanager kan onnodige pijn bij kanker helpen voorkomen
Kankerpatiënten lijden vaak onnodig veel pijn door fouten, onwetendheid en gebrekkige communicatie bij zorgverleners. Zij zouden daarom een 'eigen' casemanager, een vertrouwde professional met veel kennis over pijn bij kanker (bijvoorbeeld een pijnverpleegkundige) toegewezen moeten krijgen. De casemanager moet fungeren als een centraal aanspreekpunt tussen specialist, huisarts en patiënt, die in verschillende fasen van het ziektetraject de patiënt en zijn naasten informeert en begeleidt. En bij wie ze terecht kunnen met hun vragen en angsten. Hij of zij let er op dat alle zorg en alle behandelingen goed op elkaar zijn afgestemd.
Dat is de belangrijkste uitkomst van de paneldiscussie 'Pijn? Praat erover!' die zaterdag 17 januari werd gehouden tijdens de tweejaarlijkse Pijndagen in het nieuwe Muziekcentrum TivoliVredenburg in Utrecht. De paneldiscussie was belegd door de Stichting Pijn bij Kanker. Onder leiding van wetenschapsjournalist Diederik Jekel (o.a. bekend van zijn tv-optredens in 'De wereld draait door') discussieerden ca. 100 anesthesiologen, pijnspecialisten, pijnverpleegkundigen en andere geïnteresseerden over de (on)mogelijkheden om de pijnbestrijding bij kanker te verbeteren.
Klik hier om het volledige verslag te lezen.