Hoop & verbondenheid

Kent u de ‘Jerusalama Challenge’? Ik had er tot voor kort wel van gehoord, maar onlangs verscheen ook van mijn ziekenhuis een filmpje van deze challenge op het internet. En ik werd daardoor geraakt.

Jerusalama is de titel van een nummer van de Zuid-Afrikaanse DJ en producer Master KG gezongen door de Zuid-Afrikaanse zangeres Nomcebo Zikode. Het is een mix van gospel en house dat inmiddels is uitgegroeid tot een wereldhit.

Het nummer en het bijbehorende dansje zijn in 2020 populair geworden toen artsen en verpleegkundigen ontspanning zochten en filmpjes van het dansje deelden op social media. Inmiddels hebben al veel ziekenhuizen meegedaan en hiervan een filmpje op social media gedeeld. U kunt hiervan veel verschillende voorbeelden vinden. Het is zeker de moeite waard die eens te bekijken, ook van het ziekenhuis in uw regio.

Jerusalama is een lied van hoop, gezongen in het Zoeloe en samen met het swingende, vrolijke ritme geeft het troost en een gevoel van verbondenheid in deze onzekere tijd. Want 2020 was een bijzonder jaar en alles behalve swingend of vrolijk. Onzekerheid en twijfel hebben een plaats gekregen in ons leven. Niet alleen bij hen die geraakt zijn door ziekte of dood, maar bij ons allemaal. We zijn allemaal op zoek naar nieuwe vastigheid en zekerheden, hopend en uitkijkend naar een beter 2021.

Ook de Stichting Pijn bij Kanker kijkt uit naar nieuwe verbondenheid en activiteit in 2021. Wij hebben noodgedwongen voorgenomen activiteiten moeten stilleggen, en afstand moeten houden. Het heeft ons wel de gelegenheid geboden om achter de schermen hard te werken aan vernieuwing en (re)organisatie. Met het vizier open naar de toekomst. Verdere uitwerking van plannen voor beter contact en communicatie met zorgmedewerkers en patiënten, voor als het straks weer kan.  Maar ook initiatieven om gehoord te worden daar waar beleid gemaakt wordt en inhoud wordt bepaald voor onderwijs aan artsen en verpleegkundigen. Dit alles met als doel om pijn bij kanker te verminderen. Om samen met u de weg naar verbetering af te leggen.

En daar raakt onze wens aan de Jerusalama challenge. Het lijkt erop alsof dit lied, deze dans van hoop, het gevoel van verbondenheid versterkt. Waardoor de toekomst toch wat meer houvast krijgt. Of zoals de tekst van het lied luidt: ‘Loop met me mee, laat me hier niet achter, bescherm me’.

Ook in 2021 zullen wij er zijn, ook in 2021 laten wij u niet achter en lopen met u mee.

Wij wensen u een verbonden en hoopgevend 2021!

Nick van Dasselaar, voorzitter Stichting Pijn bij Kanker