Rozengala 2013

Maandag 11 november jl. vond in Studio 21 te Hilversum de eerste editie plaats van Hét Rozengala. Een initiatief van bariton Ernst Daniël Smid waarmee hij aandacht wil vragen voor het thema 'pijn' bij patiënten met kanker.

Ernst Daniel verloor in september 2012 zijn vrouw Rosemarie aan alvleesklierkanker. Dit gala was mede een eerbetoon aan haar. "De laatste twee maanden van het leven van Roos kenmerkten zich door onuitwisbare pijnen waaraan ze  te gronde leek te  gaan. We zijn in de palliatieve fase blijkbaar niet in staat de mens zo te verzorgen dat een menswaardig einde als dankbaar licht in de oneindige tunnel je tegemoet schijnt. De machteloosheid, een dierbare maanden te zien lijden. Het is een afschrikwekkend beeld dat velen die kanker krijgen, te wachten lijkt te staan. En ik wil me daar niet bij neerleggen! Vandaar dit initiatief."

De bariton kon op het gala rekenen op fantastische vrienden uit de showbizz. Zo waren uiteraard zijn baritoncollega’s Marco Bakker en Henk Poort van de partij. Maar ook waren er verrassende optredens van Paul de Leeuw, Simone Kleinsma, Lone van Roosendaal, Hans Klok, Coosje Smid, Rene Froger, Sytse Buwalda, Billy Dans & Ferry Doedens, Opera Familia, Diego Consignani & Eva Scheffers, Laura Fygi, DJ Metin Moore, Maaike Widdershoven, Rene van Kooten (Cast Aspects of Love) en Re-Play. De presentatie was in handen van Jack van Gelder. Allen werkten deze avond belangeloos mee. Zij werden live begeleid door Maurice Luttikhuis met zijn orkest. DJ Don Diablo sprak de mensen vanaf Sunset Boulevard in Los Angeles toe via een videoboodschap. Kortom een fantastisch mooie avond waar de aanwezige gasten uitsluitend positief over spraken.

Uiteraard stond de avond ook in het teken van fondsenwerving voor de Stichting Pijn bij Kanker. Uiteindelijk is er middels tafelverkoop, een loterij en veiling een bedrag van € 189.400, opgehaald. ‘Ongelooflijk. Toen we hieraan begonnen hoopte ik dat we ongeveer € 60.000 zouden ophalen deze avond om een start te kunnen maken met diverse projecten vanuit de stichting. Dit overtreft al mijn verwachtingen. Ik ben iedereen die hier aan heeft bijgedragen ontzettend dankbaar’, aldus Ernst Daniël. Het gala werd georganiseerd door CL Events & Management en Doing Your Business.