GEZOCHT: gastschrijvers voor inspirerende columns

Regelmatig plaatst de Stichting Pijn bij Kanker een column op haar site van iemand die te maken heeft of erg geraakt wordt door pijn bij kanker. Deze column, geschreven vanuit een persoonlijke visie/inzicht, is elke keer afkomstig van een 'gastschrijver'.

De stichting is op zoek naar patiënten met pijn bij kanker en naasten die een column willen schrijven over een situatie die hem of haar bijzonder gepakt heeft en waarom hij of zij denkt dat pijn bij kanker beter moet worden aangepakt. Het gaat dus om een korte tekst met een persoonlijk karakter, uit het hart en het leven gegrepen. De enige voorwaarde is dat het onderwerp gerelateerd is aan pijn bij kanker.

Kijk voor voorbeelden van columns op onze website, zie hiervoor www.stichtingpijnbijkanker.nl/column

Wilt u zo'n column schrijven? Stuur dan een mail naar info@pijnbijkanker.nl Wij nemen dan contact op.

Tips voor het schrijven van columns:

1. Kies een verrassende openingszin. Schrijf een zin die prikkelt tot verder lezen. Dat kan een concrete ervaring zijn, een ongebruikelijke waarneming of een stelling. Val met de deur in huis en laat nuances achterwege.
  2. Behandel één onderwerp per column. Kies één onderwerp en bewandel geen zijpaadjes. Hoe meer zijwegen je inslaat, hoe eerder de lezer afhaakt. In een column moet iedere zin er toe doen. Wees eigenzinnig, kleurrijk of eenzijdig.
  3. Een column verwoordt nooit de publieke opinie, maar je eigen mening en bevindingen. Laat in je stuk je eigen gezicht zien en beken kleur.
  4. Blijf bij jezelf. Ga uit van je eigen ervaringen of je eigen professionele achtergrond. Schrijf over dat wat jou in je werk of je eigen omgeving bezig houdt. Daarmee overtuig je je lezer.
  5. Kies een originele invalshoek. Verkondig een mening die afwijkt van de heersende opinie. Schrijf iets wat je nergens anders leest. Formuleer de gebeurtenissen wat dramatischer of scherper dan in het gewone leven. Op het intrappen van open deuren of het verkondigen van obligate meningen zit niemand te wachten.
  6. Houd je bij het onderwerp. Keep it simple, schrijf zoals je praat, en wees vooral markant.
  7. Meng een verhaal met een mening. eem je lezer allereerst mee in je verhaal. Vertel bijvoorbeeld over een belevenis uit je persoonlijke leven, een gebeurtenis in het werk of een gelezen krantenartikel. Vertel vervolgens wat het effect van die gebeurtenis was. Tot welke overpeinzing of persoonlijke conclusie leidde dat?
  8. Breng iets teweeg bij de lezer. Pak je lezer bij de kladden. Een goede column zet aan tot nadenken, vermaak of verwondering of lokt discussie uit. Ieder goed verhaal bevat een emotie, zoals woede, verbazing of ergernis. Dat geldt bij uitstek voor een persoonlijk genre als een column.
  9. Schrijf strak. Wees kernachtig en blijf ter zake. Vermijd tierelantijnen en een overvloed aan details; geef voorbeelden en beeldspraak juist zo strak mogelijk weer. Leg niet te veel uit. Hoe helderder, hoe krachtiger, hoe beter.
  10. Besteed aandacht aan een goed slot. Net als de eerste zin verdient de laatste zin de meeste aandacht. De slotzin blijft namelijk het beste hangen. Een open eind of een vraag kan goed werken. Nog mooier is een verrassende wending of een uitsmijter. Verwijs naar de stelling uit het intro en maak je column 'rond'.

Aantal woorden: ongeveer 450.