25 oktober Kick off Kunstproject Lijden: Suffering Matters

Besiendershuis, Stevenskerk en Radboudumc presenteren op 25 oktober 2018 in de Stevenskerk Nijmegen:

SUFFERING MATTERS

Een avond over pijn en lijden in stad, wetenschap en kunst, waarvoor u van harte bent uitgenodigd.

Iedereen weet wat pijn en het, vaak daaruit voortvloeiende, lijden is. Het is geen mooi of comfortabel onderwerp. We krijgen er allemaal mee te maken, direct of indirect. Pijn en lijden zijn onderdeel van het leven, we kunnen er niet aan ontsnappen, het hoort bij het menselijk bestaan. Tijdens deze avond wordt het thema vanuit verschillende invalshoeken benaderd.

Nijmegen is bij uitstek de stad die bekend is met collectief maatschappelijk lijden vanwege het bombardement in 1944. Lang werd er gezwegen na de dramatische aanval van de geallieerden, maar tot op de dag van vandaag zijn de trauma’s voelbaar.

De medische wereld ziet dat er een taboe rust op het thema pijn. Chronische pijn is een zelfstandige ziekte is, net als pijn ten gevolge van ziekten als bijvoorbeeld kanker, hartziekten en diabetes. Als het je treft kan dat maatschappelijk isolement en eenzaamheid veroorzaken.

Van oudsher zijn kunstenaars geïnspireerd door de thema’s pijn en lijden. Zowel in de beeldende kunst, literatuur en muziek zijn daar indrukwekkende voorbeelden van te vinden.

Suffering Matters wil aan een breed publiek de helende en troostende werking van kunst tonen. Laten ervaren dat kunst kan verrassen en nieuwe vergezichten kan openen.

Op 25 oktober is er een mooi programma waarin zwaarte en lichtheid elkaar afwisselen. Dit programma biedt tevens een inspirerende vooruitblik op een groot kunstproject dat gepland staat voor 2020.

De presentatie van deze avond is in handen van Angela Verkuijlen.

19.30 uur: Opening

Heleen Wijgers (directeur Stevenskerk)

Prof.dr. Kris Vissers (Radboudumc)

Jan-Wieger van den Berg (Besiendershuis)

Perspectief vanuit patient en medische wereld

Mw. Ilona Thomassen (Samenwerkingsverband Pijnpatiënten naar één stem)

Dr. Monique Steegers (Radboudumc)

Verbeelding van het lijden in de hedendaagse kunst

Drs. Hans den Hartog Jager (kunsthistoricus)

De pijn van Nijmegen

Dr. Joost Rosendaal (historicus)

Ontmoetingsmoment

Concert van Ernst Daniël Smid en Coosje Smid met pianist Henk Ruiter

Napraten

Geïnteresseerd in de volgende editie? Sluit dan aan bij de borrel en geef je naam en mailadres op.

23.00 uur: Afsluiting

Locatie: Stevenskerk Nijmegen, Stevenskerkhof 62, 6511 VZ Nijmegen