118.000 Nederlanders kregen in 2019 de diagnose kanker

118.000 Nederlanders hebben in 2019 de diagnose kanker gekregen, dat is 2.000 meer dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de Nederlandse Kankerregistratie, beheerd door Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL). Dat is een verdubbeling ten opzichte van 1990. Deze stijging komt onder andere door bevolkingsgroei en vergrijzing, omdat mensen op oudere leeftijd een grotere kans op kanker hebben. De meest voorkomende kankersoorten waren huidkanker, borstkanker, longkanker, prostaatkanker en darmkanker. De ziekte is ook nog steeds doodsoorzaak nummer 1 in Nederland.

Door verbeterde diagnostiek en behandelingen overleeft inmiddels 65% van de mensen kanker. Veel vormen van kanker zijn steeds beter te behandelen. Daardoor blijven meer patiënten met kanker langer in leven. Op dit moment leven meer dan 800.000 Nederlanders met of na kanker. Dat is uiteraard goed nieuws. Maar dit betekent ook dat een toenemend aantal patiënten worstelt met pijnklachten. Want hoewel het misschien niet het eerste is waar je aan denkt, als het over kanker gaat, heeft ruim de helft van de patiënten met pijn te maken. Pijn bij kanker vraagt dus om onze aandacht.

Op Wereldkankerdag staan mensen wereldwijd stil bij de impact van kanker met het thema ‘Kanker zet je wereld op z’n kop’. Meer dan 220 organisaties, zoals inloophuizen, fysiotherapeuten, psychologen en ziekenhuizen, bundelen de krachten. Zij organiseren samen lokale en regionale activiteiten voor mensen die op welke manier dan ook met kanker zijn geconfronteerd. De samenwerking zorgt ervoor dat de patiënt sneller de weg vindt naar de juiste zorg op het juiste moment.

Ook Stichting Pijn bij Kanker grijpt Wereldkankerdag aan om aandacht te vragen voor pijn bij kanker en de enorme impact die pijn op het leven van patiënten en hun naasten heeft. Deze enorme groei van het aantal kankerpatienten maakt het zowel in de medische wereld als bij het publiek en bedrijfsleven nog meer noodzakelijk om iets aan pijn bij kanker te doen! Vandaag organiseert het Reinier de Graaf Gasthuis organiseert een gevarieerd programma voor mensen met kanker en hun naasten en voor zorgprofessionals. Er wordt stil gestaan bij palliatieve zorg, inloophuizen, pijn en complementaire zorg, vermoeidheid bij kanker, etc. en er is gelegenheid om samen te praten over pijn bij kanker. Er is nog heel veel te doen om pijnbestrijding in alle fasen te verbeteren.