Welkom op de site van de Stichting Pijn bij Kanker

Iedereen krijgt helaas vroeg of laat te maken met kanker. Veel geld en aandacht gaat naar de bestrijding van deze vreselijke ziekte. Echter tweederde van de patiënten krijgt te maken met vaak ernstige vormen van pijn. Zoveel pijn dat dit iemands leven wezenlijk beïnvloedt.

Niet alleen het voorkomen en bestrijden van kanker vraagt geld en aandacht, maar de pijn die hierbij komt kijken ook. Immers 90% van de patiënten met kanker krijgt te maken met pijn en bijna 60% krijgt te maken met ernstige vormen van pijn. Nu patiënten gelukkig langer blijven leven, wordt pijn bij kanker niet alleen voor de patiënten die dood gaan, maar ook voor de patiënten die (langer) blijven leven een belangrijk onderdeel van de kwaliteit van leven. Het is tijd dat dit meer aandacht gaat krijgen.

De stichting zet zich de komende jaren in om pijn bij kanker permanent op de agenda te krijgen, door:

1. aandacht hiervoor te vragen middels campagnes, patiënten voor te lichten, familie en vrienden te helpen en de communicatie tussen arts en patiënten aanzienlijk te verbeteren,
  2. kennis en ervaring beter en gerichter toegankelijk te helpen maken,
  3. de samenwerking op te zoeken met andere stichtingen en organisaties en waar nodig dit teorganiseren en actief te stimuleren,
  4. innovaties te volgen en te stimuleren.