Richtlijn ‘Pijn bij kanker’ herzien

De richtlijn ‘Diagnostiek en Behandeling van Pijn bij Patiënten met Kanker’ uit 2008 is herzien en vanaf nu te downloaden via de website van de Nederlandse Vereniging voor Anesthesiologie (NVA). De herziene multidisciplinaire richtlijn is evidence-based en richt zich op pijn bij patiënten met kanker in zowel de curatieve fase als de palliatieve fase.

Herzien en niet-herzien

Stap één van de herziening was een inventarisatie onder alle beroepsverenigingen, wetenschappelijke verenigingen en patiëntenorganisaties wat zij de belangrijkste onderwerpen vonden voor de herziening. Daarom zijn niet alle thema’s uitgewerkt in de nieuwe richtlijn, sommige hoofdstukken zijn hetzelfde gebleven als in 2008. De volgende thema’s zijn herzien: pijnschalen, doorbraakpijn, chronische pijn, bijzondere patiëntengroepen, voorlichting en educatie, zelfstandigheid van de patiënt, therapietrouw, multidimensionele benadering, adjuvante analgetica, toxiciteit, geneesmiddeleninteracties en taakverdeling en verantwoordelijkheid.

Verder is er veel aandacht voor het fenomeen en de behandeling van doorbraakpijn, dat in de vorige richtlijn nog nauwelijks werd beschreven.

Bekijk hier de richtlijn op de website van de NVA.